Ny salgsrekord – Bobil er trendy som aldri før

2018-02-08T13:21:41+00:00 mandag 28 august 2017|
Campinglivet handler i dag om opplevelser, fleksibilitet og komfort, i eksklusive «hytter» på hjul. Aldri før er det solgt like mange bobiler i Norge, og ferieformen blir stadig mer populær blant landets befolkning.

Det norske folk har virkelig fått øynene opp campinglivets gleder. Aldri før har salget av bobiler og campingvogner vært like høyt, og det i en bransje hvor pilene har pekt oppover i lang tid. Helt siden starten av 2000-tallet har salget av de motoriserte hyttene vært i kraftig vekst, og i fjor økte salget med over 10%.

Totalt ble det registrert 2.046 nye bobiler første halvår i 2017, noe som tilsvarer en salgsøkning på 18% sammenlignet med samme periode i 2016. Salget av nye campingvogner har også hatt en solid økning.

Rekordmåned

I mai måned var oppgangen aller sterkest, med nær dobling av salget sammenliknet med fjoråret. – Mai ble en rekordmåned, med hele 632 nye bobiler på norske veier. Det har aldri før vært registrert så mange nye bobiler i løpet av en måned, forteller Geir Holm, generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund.

Salget av campingvogner har også hatt en fin oppgang på litt over 11% første halvår, med 1.808 nye campingvogner registrert i Norge.

Endrede holdninger

– Det virker som det har skjedd noe med nordmenns oppfatninger og holdninger til bobilen. Det at bobil nå er populært som aldri før handler også mye om frihet. At man kan reise dit man vil, akkurat når man vil, sier Holm.
Moderne bobiler og campingvogner er fullverdige hytter på hjul. De nye modellene byr på gode og praktiske løsninger, med eksklusivt design og mye komfort. – Godt voksne mennesker som har tid til overs, og som ønsker å reise og oppleve ting sammen, velger oftere bobilen – som både er en rimeligere og mer fleksibel løsning enn en hytte.

Appellerer til en aktiv livsstil

– Caravan er det frie liv, og det er flere grunner til at ferieformen stadig øker i popularitet. Kvalitet og komfort har økt betraktelig de siste årene og de tekniske funksjonene er mange. Dessuten kombinerer stadig flere en aktiv livsstil, med fjellturer, naturopplevelser, sport og andre aktiviteter, med bobil eller campingvogn, forteller Konrad Sel, daglig leder av Caravanmessen.

Stadig nye grupper søker til ferieformen, som har tatt steget opp i luksusklassen, med mange ulike tilbud å velge mellom. – Vi ser at stadig flere barnefamilier velger campingvogn som en sosial og fleksibel ferieform, påpeker Sel.

Samler hele bransjen

Den store arenaen for produktnyheter innen caravanbransjen, er den årlige Caravanmessen på Lillestrøm. Fra 14. – 17. september arrangeres den største samlingen for norske campingentusiaster, og i år blir den større enn noen sinne.
Caravanmessen arrangeres i år for 22 år på rad. Her samles hele bransjen, og viser frem bobiler og vogner i prisklasser fra 100.000 til 5 – 6 millioner.
 .
.
.

(Tekst: Maja Håbet / Caravanbransjeforbundet)

Relaterte innlegg